moasresa

Kibera

Det började det med en vanlig dag. Det ändå från det vanliga i skolan var på mattelektionen, det var en apa som skriker så mycket att jag inte kunde koncentrera mig. När jag slutade skolan så skulle jag gå till Kibera.

Kibera är bland världens största slumra, Afrikans största slum. Jag bor ca 15 min från Kibera. Min klass gick dit, vi var ca 10 personer och några från Kibera som skulle vara med när vi gick. Dem var från Wale Wale som är en ungdomsgård. Dem gick runt och visade oss Kibera. Dem visade oss en utsiktsplats som man kunde se mycket av Kibera men inte närheten av hela. Sedan fick vi komma hem till en kille som precis hade flyttat hemifrån. Han var 21år och han ”hus” var lika stort som ett medelstor badrum. Han hade en glöd lampa hängandes från taket. Inga fönster, huset var gjort av jord och ko bajs.

Där vi gick var det säkert och många hälsade på oss. Många efter oss sa ”Mzungo” som betyder viting. Även många små barn frågade hur vi mådde och var nyfikna. Jag gillade mitt besök i Kibera, det var smutsigt och det luktade illa husen var inte bra byggt osv men personerna jag träffa var trevliga och jag lärare mig mycket.

Jag fråga en person som bodde i Kibera hur stort det är. Han svarade ” too big”. Han förklarade senare att det tar två dagar att gå igenom hela Kibera.

Gokart & paitball

I helgen var det fint väder, nu regnar det för fullt. Det är regnperiod igen… Just nu regnar det och är 18°grader. Jag fryser så mycket. Jag har långärmat och mössa på mig :(. Det var väldig passade att det var fint väder i helgen, för då skulle vi firar Kristin present som hon hade fått av mig och Molly.

Jag var så taggad över denna dag. Vi åkte efter brunchen till gp-carting, där vi skulle vara. Vi satt oss ner ett tog en dricka innan vi skulle åka gokart. vi satt på oss overaller och snart var det våran tur. Jag satt mig ner i ”bilen”, jag nådde inte tubalerna så jag fick ha en kudde bakom ryggen så att jag nåde. Jag var så taggad och jag körde få fort jag kunde. Jag ville inte att någon skulle köra om mig. En kille som jobbade där så till mig att inte köra så hastigt.

Sedan efter det så tog vi en lunch, jag tog pommes med någon sås på typ, det var jätte gott. Det var inte bäst mat, restaurangen var inte tipp topp men det var mysigt ändå.

Jag var både extremt taggade men ändå lite nervös över paintball. Vi satt på oss andra overaller och maskar över ansiktet. Sedan laddade vi våra vapen. Vi körde ”flaggan”, alltså det är en flagga i mitten vi ska försöka ta flaggan och sedan gå till motståndarnas läger. Om man blir skuten måste man gå tillbaka till ens läger.  Det var så otroligt roligt! Man fick adrenalin och man spring och sköt. Det gjorde ont att ett sköt på sig, nu har jag blåmärken på kroppen.

Världens största flyktingläger

I Kenya öppnades 1991 ett flyktingläger i Dadaab för de somalier som flydde striderna i samband med att Siad Barre störtades. Idag är lägret världens största flyktinglägerLägret var egentligen tillfällig plats för dem som flydde från inbördeskriget i Somalia. Många av de somalier som kom till Dadaab i början av 1990-talet bor fortfarande kvar.

Dadaab ligger i en halvöken mitt på ekvatorn. Medeltemperaturen är nästan 40 grader och sandstormar förekommer väldigt ofta. I nordöstra Kenya tio mil från gränsen till Somalia, lever cirka 445 000 människor i vad som länge har kallats världens största flyktingläger. Sammanlagt finns nu drygt en halv miljon registrerade somaliska flyktingar i Kenya, men det verkliga antalet är antagligen betydligt högre.

Detta tror jag inte många visste. Om man jämför Sverige och Kenya så är Kenya ett betydligt fattigaste land. Hur klara Kenya av alla flyktingar som kommer,UNHCR hjälper till. Men hur bra har dem som bor i Dadaab?

Uganda/ Rwanda resan

Hej! Nu var det väldigt länge sen sist men har under de senaste två veckorna varit på påsklov då vi var på Uganda/Rwanda resan. Resan var bra och vi har sett väldigt mycket och gjort mycket olika besök :) Det var även mycket buss, vi har i efterhand räknat ut att vi sammanlagt åkt 50 timmar buss i 192 mil ni hör ju bara... ;)

Under den första dagen åkte vi endast buss men under dag tre och fyra var vi på Nile river explorer där alla gjorde lite alla möjliga äventyr. Jag valde att åka quadbike, åka på en day cruise på Nilen och sen rida i olika byar i Kampala där vi befann oss ;) Tyvärr hade jag inte med kameran på båten så får visa de nån annan gång men ni får se vår roliga quad bike - och hästtur.

Det mest spännande var gorillorna. Vi gick upp tidigt och åkte mot jungle. När vi har framme fick vi te och sedan var det dax att vandra. Man märkte att man var i jungle det var en kille längst fram som hade en maskte som hackade allt möjligt så vi skulle kunna komma fram.

I Rwanda var vi också på ett folkmord-museum som var mycket intressant och hemskt. Det värsta var att se blod från barn som hade blivit slungade in mot väggen fler tar gången och i ett rum var det hundratal döskallar.

En mycket gladare upplevelse var i Uganda. Det fanns en dusch with a view of Nilen. Det var verkligen jätte fint! Jag duschade två gånger där. En gång väldigt tidigt på morgonen så jag kunde se soluppgången.

Måste säga att Uganda och Rwanda var det stor skillnad från Kenya. Både natur, landskap och samhälle. Man märkte att man inte var i Kenya längre.

SSN var på vift i Uganda/ Rwanda och river raftat i Nilen, varit på en moské i Kampala, träffat bergsgorillor mm. Denna resa var helt fantastisk. Så himla annorlunda från tidigare resor. Något jag uppskattade med att åka buss var att man fick se så mycket man aldrig hade fått sett med tex flyg.

Min kamera dog under resans gång, så detta är några från internatets bilder.

Denna film har Fanny gjort.