moasresa

Kisumu

Skolresan till Kisumu, med mycket bilder.

Dag 1
Hej, detta är dag 1. Denna dag så ställde jag klockan på 6.00. Jag klädde på mig mina kläder och fixade mitt sista i väskan. Jag gick in till Hanna och väckte henne. Sedan så gick vi och lämnade våra väskor vid bussarna. Vi var först av alla, så vi fick bra platser längst fram. Sedan gick vi och åt frukost det var inte många där. Sedan fick vi reda på att bussen skulle åka klockan 8.00 . Så vi gick upp för tidigt. Sedan sätter vi oss i bussen och väntar på våra 8 timmar framför oss. Jag sov mest, men jag kollade på några episodes på enTv-serie med Nina.

Sedan var vi äntligen framme. Det var otroligt varmt. Alla svettades. Vi gick allesammans till en resturang som heter Green garden. Vi var på Green garden 18.30 och vi skulle äta buffé. Vi fick våran mat klockan 20.30. Jag och Hanna beställde pizza istället för buffén.

Hotel var inte så fint. Det är jag, Hanna, Elin och Kristin som delar rum. Det är svårt att komma fram emellan sängarna. Toaletten är  inte fräsch. Det finns inge vatten i duschen eller kranen. Jag finns mycket rått bajs överallt på toaletten. Men sängen var helt okej, jag och Hanna dela säng.

Just nu sitter jag i min säng dag 2. Mina rums kompisar och Oskar, vi bestämmer vart vi ska äta för i dag. Vi bestämmer oss för Green garden, varför vet jag inte.

Dag 2
Jag sov faktisk ganska bra. Fast att det var jätte mycket trafik utanför och det var väldigt varmt. Klockan 4 på natten så började vattnet rinna i duschen. Kristin berättade att hon gick och stängde av, jag var för trött och somnade om direkt.

Vi gick ner till frukosten och var först där med. Stackars Kristin gillade verkligen inte hotellet och frukosten var inte heller den bästa. Jag fick en gammal melon och en omelett. Omeletten var helt okej faktiskt. Kaffe var inte alls gott. Det smakade nästan bara som vatten. Vi gick tillbaka till rummet och sedan gick vi till bussen.

Jag och Elin är i samma grupp. Vi åker först till Kenya family health planning. Där vi fick information om HIV/ Adis, om omskärning och om malaria. Det var en kille och tjej som berättade och visade oss runt i kliniken. Jag och Elin ville fråga några frågor till en kille som heter Robert om omskärning och homosexuella. Väldigt intressant.

13% av Kisumu är leder av HIV, och i hela Kenya är det 7%. Detta är dokumenterade personer.

Vi hoppa in i bussen cirka klockan 13.00 och åkte till ett Mall. Jag, Elin och Oskar åt på ett rätt fint ställe. Satt där ett tag och tog det lugnt. Våran lunch kostade tillsammans, alla tre för 1000kes, det motsvarar cirka 80kr. Sedan gick vi till Nakumat och köpte glass, och väntade på bussen. Medans vi väntar utanför stora ingången så hör vi svenskar. Det är klart det är svenskar här. haha.

Nu är vi påväg till vi-skogen. Vi åkte till ett litet hus, de berättade lite om sin organisation och sedan skulle vi in i bussen igen och åka till en farm. Vi åkte inte länge tills vi var framme. Vi, 20 elever går på farmen medan en kille pratar. Alla är trötta och står i solen, det är 35° grader. Alla vill hem till kalla Nairobi.

På farmen hade de gräshoppor inhägnade. De hade dem för att göra gräshopp-korv. Först trodde jag att jag hörde fel. Så jag frågade om jag hörde rätt och det gjorde jag. Det maler gräshoppor och sedan gör det till korv. Tydligen är det mycket proteinrikt.

Direkt när jag kom till hotellet så duscha jag. Jag fick fylla vatten i en hink för duscha. Det var svalt vatten så jag var glad. Alla fyra i rummet gick på toa men det gick inte att spola...

Som sagt gick vi till Green garde och åt. Vi träffade på våra två lärare som vi satt oss med dem. 30min senare kommer ännu en lärare som flög in när medan vi satt i den varm bussen hit. Jag och Hanna beställde en pizza idag igen. Tog en timme att få maten, men sällskapet var trevligt så det var inte så farligt att vänta. Det var läskigt att gå i mörkret på vägen hem, men tillslut var man framme på de ”underbara” hotel.

Dag 3
Jag sov som en sten. Elin hade satt på ett alarm som hon inte vakna av. Vi alla var trötta och det tog ett tag innan vi gick upp ur sängen. Vi gick ner till frukosten och alla åt samma som igår. Jag och Elin gick till bussen mot city hall. Vi väntade så länge innan två personer kom. Det var en man och en kvinna. Sedan efter kanske 40 min kommer ännu en man. Det är tre personer som frågar frågor resten sover typ. Vissa svar vi får tycker jag är helt otroliga, jag blir irriterad över svaren och vill gå där ifrån. Jag tyckte inte politikerna var professionella.

Ett gäng plus Herman (läraren) gick till ett Java house. Vi satt och åt och sedan åkte vi tuc-tuc hem till hotellet. Jag och Elin chillade på rummet och vi hade besök av Oskar och Molly.

Till bussen igen. Nu var vi på väg till Lake Victoria. Som är Afrikas största sjö och världens andra största sjö. Vi åker kanske 40 min innan vi är framme. Det är varmt som vanligt. Vi går till ett litet ställe som har tak och en gubbe pratar om sjön. Han berättar om fisken, föroreningar, översväning o.s.v. Sedan åker vi båt kanske i 10 min runt lite. Sedan åker vi hem till hotellet igen.

Vi är i tillbaka och jag tar en dusch är så varm och trött. Hanna kommer in och säger att vi ska sticka om 10 min och ut och äta. Vi är 10 personer som hoppar in i olika tuc-tuc och mot restaurangen. Det var på en rooftop, det var en fin utsikt och helt okej resturang. Vi beställer vad vi vill ha att äta och väntar. Vi är dem ända på restaurangen, dem hade öppnat bara för oss. Men ändå tog det 1 timme och 45min för maten. Det blev kaos. Vi fick in fel mat och vi själv gick ner till köket som var flera våningar ner och hämtade någras mat. Kristin fick en möglig tomat och en tjej tappa maten. Personalen vill inte heller acceptera att dem har gjort fel och det blir ännu mer kaos. Vi går från restaurangen sura men vi alla fick 100 eks rabatt. Jag för någon anledning bara behövde betala 100 kes totalt. (100 kes är cirka 8kr) Jag tog hamburgare med pommes. Det var egentligen inge fel på min mat men fick ändå typ grattis.

På hotellet sitter ett gäng på våran balkong och pratar skit. Det är mysigt och det börjar bli svalt men ändå varmt. Jag bestämmer mig att duscha innan jag lägger mig för att bli ännu svalare. Fläkten som vi har i rummet hjälper nästan ingenting. Det är jobbigt att inte ha aircondition när det är 35° grader ute… Godnatt för i dag.

Dag 4
Samma rutin som de andra dagarna. Vi gick ner och åt och sedan skulle alla till samma ställe. Det var St Christine school vi besökte. Det tog cirka en timme att åka ditt. Skolan ligger lite utanför Kisumu.

St Christine som ligger lite utanför Kisumu. Skolan har 350 elever mellan fem och femton år gamla. Alla barn på skolan är antingen föräldralösa eller har en förälder. Skolan är gratis för elverna både läromedel, skoluniformer, hälsovård och även skolmat. Skolor i Kenya inte får. Skolsystemet i Kenya är uppbyggt som det engelska skolsystemet. Skolan har höga krav på eleverna, de har ambition att eleverna ska få bra resultat. Här är står det lite om skolan: http://kisumu.se/?page_id=218
Skolan driv av två svenskar. Skolan får inget bidrag av staten, bara av bidrag.

När vi kom fram till skolan visade lärare oss runt i olika klassrum. I klassrummen så berättade vi lite om oss och eleverna lite om dem själv. Dem var mycket intressante om Sverige. Frågade hur vårar klimat var och vilket statsskick var o.s.v.

Efter rundvandringen så hade de tränat på danser och teater som de visade oss. Dem var jätte duktiga, verkligen med inlevelse. Efter teater så bjöd skolan på te och mackor. Alla skulle spela fotboll och volleyboll. Jag och Elin satt med barnen som inte spelade. Vi läste bok till dem och dem höll på med våra hår. Många ville ta kort med min kamera och dem var mycket imponerade över deras bilder.

Det var en väldigt trevligt besök, alla var glad och öppna. Detta var absolut det bästa besöket av alla under dessa dagar.

Vi åker till ett annat takterass som har ett jätte fint tak. Vänta länge på maten här också. Men det är många från skolan som är här så man blir inte uttråkad. Min mat var inte jätte gott, men Kristins mat var jätte god. Hon tog Carbonara.

Det var några som satt på ett annat ställe 10 min bort så vi åker dit och hänger med dem till vi åker tillbaka till hotellet. På hotellet så hänger alla på ens balkong. Det var en mycket trevlig kväll.

Dag 5
Idag var det bara att äta en snabb frukost och hoppa in i bussen. Jag sov det först 2 timmarna. Sedan vankade jag och kollade ut från fönstret. Det var te överallt. Staden vi åkte förbi odlade te. Det var så grön och så mycket te. Efter 30 min senare såg jag fortfarande te. Det var så mycket te överallt som de odlade och ibland såg man personer som plocka löven. Det var otroligt vackert.